Aangifte inkomstenbelasting hypotheek
De aangifte van de belasting en de hypotheek dat roept altijd vragen op. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. De welbekende slogan van de Belastingdienst. De Belastingdienst is de laatste tijd niet echt positief in het nieuws gekomen, maar toch kun je als eigenwoning bezitter een mooi extra voordeel behalen. Ieder jaar, rond de maand april, krijg je bericht om de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting te doen. Dat kun je doen via een belastingadviseur maar tegenwoordig is er al zoveel ingevuld dat veel mensen dit tegenwoordig zelf doen. In dit artikel kom je te weten wat de belangrijkste punten zijn om op te letten.
Bel ons op: 020 465 19 51 of vul het contactformulier in.
De hypotheekrente is onder voorwaarden aftrekbaar
Het belangrijkste is dat hypotheekrente aftrekbaar is voor maximaal 30 jaar en sinds 2013 onder de voorwaarde dat je de hypotheek in 30 jaar ten minste annuïtair aflost. Je betaalt dan iedere maand rente en aflossing voor de hypotheek. Alleen bij hypotheken gesloten voor 2013 kan er nog sprake zijn van een overgangsrecht waarbij de aflossingsverplichting niet geldt. Onze adviseurs kunnen jou hier meer over vertellen.
Financieringskosten aftrekbaar in box 1
Bij het afsluiten van een hypothecaire lening, of dat nu is voor de aankoop van een nieuwe woning, een verbouwing van de bestaande woning dan wel het oversluiten van de huidige lening, krijg je te maken met financieringskosten. Voorbeelden van financieringskosten zijn o.a. taxatiekosten, advieskosten, notariskosten voor de hypotheekakte, NHG kosten, boeterente en renteverlies tijdens de bouw. Deze kosten mag je eenmalig aftrekken voor de belasting. Hiermee wordt eigenlijk bedoeld dat het bedrag in mindering wordt gebracht op het belastbaar inkomen, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Naast de financieringskosten is er ook nog de rente die je in mindering kunt brengen, ook wel de hypotheekrenteaftrek genoemd. Let op dit is alleen van toepassing op leningdelen die in box 1 zijn opgevoerd, de financieringskosten zijn niet aftrekbaar bij hypotheken in box 3. Heb je een hypotheek zowel in box 3 als box 1 dan geldt de aftrek alleen voor dat deel dat in box 1 is gesloten.
De voorlopige teruggave
Wat is een voorlopige teruggave?
De belastingdienst bepaalt normaal gesproken jaarlijks achteraf bij de aangifte of je recht hebt op een teruggave. Het is dan ook fijn dat als je een hypotheek hebt dat je kunt verzoeken om een voorschot in de vorm van een voorlopige teruggave. Hiermee krijg je dan naast de maandlast van jouw hypotheek alvast een stukje terug van de belastingdienst. Jouw netto maandlast is dan het bruto bedrag dat je aan de geldverstrekker betaalt min het bedrag dat je als voorschot krijgt op je aangifte via de voorlopige teruggave.
Voor de vaststelling van de voorlopige aanslag gebruikt de belastingdienst onder andere jouw jaarinkomen van het jaar ervoor als basis of je moet zelf een schatting opgeven. Ook geef je een schatting op van jouw vermogen, de betaalde hypotheekrente, financieringskosten (alleen in het jaar van aankoop), schulden en aftrekposten. Op basis van de schatting krijg je de betreffende teruggave toegewezen. Maar pas op! Blijkt dat je meer rentekosten hebt opgegeven, dan moet je een deel terugbetalen bij de definitieve aanslag! Natuurlijk werkt het ook de andere kant op, je krijgt achteraf meer uitbetaald als blijkt dat je te weinig kosten doorgeeft.
Heb je een eigen woning en wil je de hypotheekrenteaftrek maandelijks terugkrijgen? Gebruik deze handige checklist op de website van de Belastingdienst, dan is een voorlopige aanslag zo aangevraagd.
Je vindt het aanvraagformulier op de website van de Belastingdienst. Op dit formulier vul je onder andere de volgende gegevens in: je brutoloon, de WOZ-waarde van je woning en de hypotheekrente.
Invultips voorlopige teruggave
Bruto – netto maandlast
Het bedrag dat de geldverstrekker van jouw betaalrekening afschrijft, noemen we de bruto hypotheeklast. Het verschil tussen de bruto en netto hypotheeklast is het bedrag dat je terugkrijgt van de fiscus.
De belastingdienst is bereid iedere maand alvast een voorschot te geven via een voorlopige teruggave. Bij de berekening van het bedrag dat je netto per maand als voorschot op je belastingteruggave kunt krijgen wordt er ook gekeken naar het eigenwoningforfait. Dit is een bijtelling op het inkomen in tegenstelling tot de teruggave en is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning.
Belastingvoordeel
Het belastingvoordeel bestaat uit de eenmalige aftrekbare financieringskosten en de rente die je betaalt voor de hypotheek. De rente mag je jaarlijks aftrekken van het belastbaar inkomen. Om tot het jaarlijkse belastingvoordeel te komen, wordt eerst het eigenwoningforfait opgeteld bij je belastbare inkomen en de betaalde hypotheekrente wordt hierop in mindering gebracht. Het eigenwoningforfait is meestal 0,75% van de WOZ-waarde.
Door het jaarlijkse voordeel om te rekenen naar een maandbedrag, weet je hoeveel je netto terugkrijgt van de belasting. Aan de bank betaal je altijd het bruto maandbedrag.
Renteaftrek daalt
Sinds 2014 wordt de hypotheekrenteaftrek afgebouwd en kun je ieder jaar 0,5% van de betaalde rente minder aftrekken. Het is uiteindelijk de bedoeling dat iedereen bij de aangifte slechts 38% van de betaalde hypotheekrente kan aftrekken van de belasting. In alle berekeningen van A&H Finance wordt deze afbouw van de hypotheekrenteaftrek meegenomen.
Door de maandelijkse aflossing daalt je hypotheekschuld en betaal je steeds minder rente gedurende de looptijd van de hypotheek. De aftrekbare hypotheekrente wordt daarmee ook ieder jaar lager.